Blijf van mijn kind (2018) – Noodlot, afpersing en reddingsrace
Genre: Thriller
Regie: Paul Ruven
Première: 2018
Hoofdcast: Sanneke Bos, Yesser Roshdy, Mark van Eeuwen, en Huub Stapel als ‘Detective’
De film volgt Heleen (Sanneke Bos), een alleenstaande moeder van wie de puberdochter Roos (Roos Wiltink) plots verdwijnt. Heleen heeft nog maar 12 uur om haar dochter te vinden. Al snel ontdekt ze dat Roos verstrikt zit in een loverboy-netwerk en mogelijk verhuurd wordt via sex-webcams. Vanuit wanhoop en moederliefde volgt een race tegen de klok.
Moeder tegen systeem: Terwijl Heleen vastberaden haar dochter wil redden, botsen haar acties met protocollen en formaliteiten — en blijkt dat papieren macht haar niet altijd kan helpen.
Duw in duisternis: Heleen wordt geconfronteerd met de harde realiteit van mensenhandel en vindt zichzelf terug in een wereld van online manipulatie, loverboys en verraad.
Onder druk van de klok: Elke seconde telt en de spanningsopbouw wordt versterkt door ruw contact met Justitie en politie.
Huub Stapel speelt een niet bij naam genoemde detective, maar zijn rol is cruciaal als het juridisch kompas in Heleen’s wanhoop. Hij komt in beeld als Heleen met de politie in contact komt en fungeert als de schakelpunt tussen haar emotionele strijd en het harde systeem van opsporing.
Hoewel screen-time beperkt, polariseert zijn rol:
Zoals in eerdere rollen (bijv. Zussen, De Vuurlinie), kiest Stapel hier wederom voor ingetogen aanwezig zijn:
In een wereld vol emotie en spanning brengt hij rust, stiptheid en betrouwbaarheid – een ijkpunt in menselijke chaos.
Technische kritiek: hoewel de rol beperkt is, wordt hij gezien als essentieel om motivatie en procedure in de plot te borgen.
Publiek en recensies noemen doorgaans de cast sterk, waarbij Stapel’s detective als “je kijktóraan het protocol” wordt ervaren, en dat geeft de film geloofwaardigheid.
Blijf van mijn kind is een spannend en emotioneel portret van moederliefde en wanhoop in de strijd tegen mensenhandel. Huub Stapel’s detective is misschien klein qua screentijd, maar groot in betekenis: hij is de façade van veiligheid en procedure die Heleen’s wereld behoefte heeft, én de katalysator voor de plot. Stapel toont wederom dat je met stilte en precisie indruk kunt maken – klein in woorden, groots in context.