Regie: Peter de Baan
Première: 2003 op VPRO / NFF-nominatie voor beste tv-drama
Genre: Historisch drama / politieke reconstructie (2-delige televisiefilm, ±90 min totaal)
Plot: Gebaseerd op de machtsstrijd tussen minister Winnie Sorgdrager en procureur-generaal Arthur Docters van Leeuwen (1995–1998). De serie onderzoekt de rol en invloed van Justitie en OM tijdens hoogoplopende conflicten, lekken en politieke druk .
Beslissende confrontatie
In ijzige scène’s wordt Docters publiekelijk bekritiseerd, en Sorgdrager laat zien wie de macht heeft – een moment waar zelfs Docters zich afvraagt of hij harder optrad tegen interne stemmen zoals Steenhuis.
Conflict in de top
Minister Sorgdrager benoemt procureur-generaal Docters van Leeuwen, die autonomie wil uitoefenen en daarmee botsingen veroorzaakt binnen haar ministerie.
Lekken & vertrouwensbreuk
Een incident rond de Lancé-affaire en mediageruchten verergeren het wantrouwen, wat leidt tot hete confrontaties, lekken en politieke spelletjes.
Escalatie & publieke druk
De pers wordt actief ingezet, ministers en OM-leden manoeuvreren en de publieke opinie wankelt — alles tegen een achtergrond van respect en loyaliteit .
Stapel speelt Dato Steenhuis, lid van het College van Procureurs-Generaal. Hij vertegenwoordigt de rol van intern OM-boegbeeld: neutraal, maar strategisch betrokken bij de geleiding van de zaak — en dus cruciaal in de tegenwicht tegen ministeriële inmenging.
Zijn rol draagt bij aan geloofwaardigheid: de man die achter de schermen de juridische balans houdt.
In een cast met namen als Hoffman (Docters) en van den Dop (Sorgdrager), is Steenhuis de technicus — hij verankert de dramadynamiek, zonder zelf drama te claimen.
Stapel’s performance werd gezien als “subtiel, maar functioneel essentieel” — de man die de juridische kant verpersoonlijkt .
Critici prezen Klem in de draaideur als “intrigerende, realistische representatie van ministeriële vs OM-onafhankelijkheid”.
Klem in de draaideur is een politieke reconstructie die de complexiteit van recht en macht voelbaar maakt. Huub Stapel’s rol als Dato Steenhuis is een toonbeeld van koele professionaliteit: hij is de juridische achterkant van het drama, de adem die tussen de machtszinnen valt. Zijn stille presence maakt duidelijk dat soms de mensen achter de schermen de spil zijn — ook al hoor je ze niet in de kopstukken.
Zoals altijd: klein in screentijd, groot in morele lading.